Can Tomatoes Tame Prostate Cancer?


Can Tomatoes Tame Prostate Cancer?

Lycopene, a prominent nutrient in tomatoes, watermelon, and pink grapefruit (and the constituent that gives these foods their color), has made the news recently as an anticancer agent. Several studies have associated eating tomatoes and tomato products with reduced prostate cancer risk, even with as little as two to four servings of tomato sauce weekly. However, a recent, large-scale study differed, showing that a higher level of blood lycopene had no protective effect against prostate cancer. Because lycopene absorption varies, measuring food intake may not accurately reflect what actually enters the blood. Thus, studies with lycopene supplements, in which the exact amount and form of lycopene ingested is known, may be the only way to discern a true lycopene-specific effect. Before you pop lycopene supplements or start eating pasta with marinara sauce at every meal, look for additional and more-rigorous studies examining the effects of pure lycopene or lycopene-enriched tomato-extract supplements on prostate cancer prevention and treatment.

"Supplements" is written by nutrition and exercise biochemist Anthony Almada, MS. He has collaborated on more than 45 university-based studies, is cofounder of Experimental and Applied Sciences (EAS), and is founder and chief scientific officer of IMAGINutrition.





Commenting terms of use
blog comments powered by Disqus

Want to use this article? Click here for options!
© 2008 Penton Media Inc.


Health Centers

Conditions/Treatments

Health Notes

Understand your options to make informed health decisions.

green apple decal

More from Health Notes

What's New on the Blog?